Egoing modellår
För att montera trim på elcykel med motor från egoing är det viktigt att först kolla vilken motormodell/ modellår det är. Motorerna kan se helt lika ut på utsidan, men ändå använda olika "protokoll".
Egoing använder motorer från olika tillverkare som t.ex. Bafang och Ananda. Bafangmotorerna har dessutom olika system/protokoll där vissa använder UART och vissa CANBUS (CAN).
Motorer med protokoll UART har hastighetssensor (speed sensor) med tre stift (3-pin). Om motorn har CAN-BUS (CAN) har sensorn fyra stift (4-pin). För att veta säkert vilken version du har är det bästa att kontrollera kablarna och kabelförteckningen som finns innanför motorkåpan, men det finns dock snabbare sätt på egoing att undersöka detta (se nedan)...
Har du en egoing med UART (3-pin)?
Mittmonterade motorerna från egoing har ofta en delad kabel till hastighetssensorn vid bakhjulet. Genom att öppna den kontakten och kika så kan du enkelt se om din cykel ska ha trim för tre eller fyra stift.
Hitta rätt trim till din egoing mittmotor
För att veta vilka trim som går att använda behöver man innan köp ta reda på vilka trim som kommer passa. Det finns fler sätt att kolla detta och vi går igenom de nedan.
1. Kontrollera kontakten till displayen
Enklaste och snabbaste är ofta att öppna kontakten till displayen som brukar ha en delning rätt nära själva displayen. Utseendet på denna kontakt skvallrar om vilket protokoll systemet använder.
Är kontakten "femkantig" är systemet CAN vilket innebär att trim med 4-pin kommer gå att montera.
Om kontkaten är rund är systmet UART och då passar 3-pin.
2. Kontrollera hastighetssensorns delbara kontakt:
Vissa av cyklarna med egoing/Bafangmotor har en delad kabel till hastighetssensorn vid bakhjulet. Genom att öppna den kontakten och kika så kan du enkelt se om din cykel ska ha trim för tre eller fyra stift.
Denna gula kontakt har tre stift och indikerar UART (3-pin)
Delningen för hastighetssensor hittar du längs svingen mellan motor och navet på bakhjulet. Öppna kontakten (OBS! Dra isär kontakten, vrid ej!) och se om det är en gul kontakt med tre stift, eller en blå kontakt med fyra stift. Ser motorn och kontakten ut som på bilden ovan och du har en gul kontakt så har cykeln UART (3-pin).
Har du en egoing med CAN-BUS (4-pin)?
Ser kontakten ut som denna blåa så har systemet 4-pin (CAN). Till den ska du ha trim för fyrstiftad hastighetssensor.
Kontakter i egoingmotorn
Har du tillgång till en avdragare för pedalarmen kan du även kontrollera modellen på motorn genom att öppna motorkåpan. Jämför kabelförteckningarna på bilderna nedan så ser du vilken som stämmer med din. Skillnaden ligger i hur kabeln till hastighetssensorn (Speed sensor) ser ut.
På motorer med UART (3-pin) har hastighetssensorn tre stift.
På motorerna med CAN-BUS (4-pin) har hastighetssensorn fyra stift.
Har du en egoing tillverkad av Ananda?
2021 kom Egoing mittmotor i versioner från olika motortillverkare. Ser din motor ut som denna har du en Egoing tillverkad av Ananda. Till den motorn som heter M80 hittar du trim här: LÄNK
Trim till egoing M200
Till 2022 och 2023 kom ytterligare en motor in i egoings mittmonterade utbud - egoing M200 från Bafang. Den motorn ser ut enligt nedan och kan använda dessa trim: LÄNK
Verktyg som behövs för montering
Om inte ledtrådarna hjälper dig ta reda på rätt modellår på din egoing behöver du öppna motorn och kontrollera. För att öppna motorkåpan och kontrollera kontakten på motorn behöver man lossa pedalarmen och för att göra det behövs en avdragare.
Välj rätt trim till egoing
När du tagit reda på om din hastighetssensor har tre eller fyra stift kan du välja trim till din egoingmotor. Trimmen till egoing hittar du på denna länk